Két szőke a Balkánon

Friss topikok

  • Balt: Tepca itt földrajzilag beazonosítható: www.maplandia.com/serbia-and-montenegro/crna-gora/tepca Á... (2011.08.04. 21:02) Jé, az a bácsi a könyvből!
  • ddq (törölt): hangproba egyeskettes (2010.10.08. 14:57) Melyik Sári a drogbáró?
  • sgergely: A helyekről rakhatnátok be linket google mapsról vagy gps koordinátákat :) (2010.10.01. 14:53) Menni Albánia 2.
  • Balt: Bár ez talán kevésbé izgat utasként. :) Vagyis: volt, hogy bevertük a fejünket a tetőbe. :) (2010.09.22. 20:27) Mai adag...
  • Balt: @Balt: Mert a feltöltött plázs elég kiábrándító. Pláne, ha innen közelít az ember: egy laktanya mö... (2010.09.22. 20:17) Jó karma

Linkblog

Stoppolás kezdőknek&haladóknak /1.

2010.09.06. 11:12 koocos

A Balkánon könnyű stoppolni (nem, nem csak akkor, ha szőke lány vagy, de persze ebben az esetben egyszerűbb). 10 percnél hosszabban nem kellett soha várni arra, hogy felvegyenek, legrosszabb esetben arra jár egy busz vagy egy furgon. Ezek menetközben is vesznek fel embereket, és mivel nincsenek tele, jól lehet alkudni náluk (fele árra, komolyan).

Régebbi tapasztalataimból sejtettem, hogy nem bömbikkel és mercikkel fogjuk róni a poros országutakat, de azért meglepő, hogy 12 nap alatt szinte az összes stoppunk rozoga munkás-autó volt, helyi vagy a szomszédos országokból jött figurákkal, összesen talán egy külföldi párhoz volt szerencsénk. A fuvarok háromnegyede nem tudott angolul, csak alapszavakat, ezért a végére gyakran teljesen lefárasztott minket a közös ismeretanyag (pluszminusz 10 szó) lelkes hangoztatása. Ezért az első tanács amit adhatok, ha a Balkánra mennétek stoppolni:

- Tanuljatok meg több alapszót, különben ti is a "pivo" "rakije" "Tara-kanyon" "panorama" "vakacio" "bjutiful" "robota" "magyarszka" "lady gaga" szavak által behatárolt meglehetősen keskeny területen tudtok majd mozogni. Ami egyébként nagyon szórakoztató tud lenni, és könnyen bővíthető, a mutogatás is csodákat tehet (azzal csak az a baj, hogy a belelkesült sofőr folyton oldalra néz, miközben a szerpentineken kanyarog, nekem meg halálfélelmem van).

- A kommunikáció kezdetlegességéből adódik, hogy sokan máshogy próbáltak megnevettetni minket: például félrerántják a kormányt a szűk szerpentinen, megáll a szívünk, ők meg röhögnek, aztán persze mi is, hú de vicces (nem). Ugyanennek a módszernek a másik változata, hogy hirtelen teljes hangerővel kapcsolják be a magnót. Ez is vicces.

- Imádják az országukat, úgyhogy felejtsd el, hogy rögtön a célba visznek: mindig útbaesik egy söröző, ahol meghívnak egy pivóra, egy forrás, amit meg kell kóstolni, egy kilátó, amire büszkék, egy tér, amit meg kell nézni, úgyhogy csak ráérősen. Pont ezért jó stoppolni, olyan helyekre jut el az ember, ahová egyébként aligha.

(folyt. köv.)

 

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanblondtrip.blog.hu/api/trackback/id/tr822274717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Styxx 2010.09.06. 18:38:22

Ne gondold, hogy a szőkeség nem segített. Pasiként azért fél napokat lazán lehet szívni.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2010.09.06. 18:58:18

Eddigi életemben kb. 4 évet kizárólag stoppal utaztam végig. Ezek voltak a legszebb és legjobb utazásaim, minden hátrányaival együtt (amikor pl. befagyott mellettem a tócsa, míg fel nem vett egy Barkas – amiben nem volt fűtés és az egyébként is már átfagyott lábamra jött be a lyukas padlón keresztül a menetszél), akár itthon, akár Európában.
Mindez a "boldog" 1980-as évek végén történt, azóta sokat változott a világ, ma már nem vállalkoznék rá, sosem vennének fel.
És nem én csúnyultam ennyit. ;)

mehr luft 2010.09.06. 19:02:16

ezt el- meg visszaolvastam és ez egy elég pöpec blog.

Kúrtafarkú 2010.09.06. 19:11:58

@bestpixel:

Egyetértek, nekem is ez a legszebb korszakom, imádtam-imádok stoppolni.
Kabriótól kezdve mindennel mentem anno..

A nyáron poénból kiraktuk havert Sümegnél,
hogy szépen stoppoljon haza:)
Elsőre felvették, és még kávéra is meghívták, elöbb hazajutott mint mi..
Azért ha szerencséd van még itthon is működik a dolog:D

we 2010.09.06. 19:41:26

Én 5 évvel ezelőtt kezdtem aktívan stoppolni (5-6000 km nyaranta) és tavaly hagytam abba (munka miatt van szolgálati kocsi). Az esetek 95%-ában gyorsabb mint a tömegközlekedés és egy csomó érdekes komával lehet találkozni. Plusz olcsóbb is ugye.

Az országhatáron kívül nem mentem, de az országot bejártam. Aki bele akar kezdeni, annak ajánlom, mert engem szinte mindig felvettek!

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2010.09.06. 19:56:55

hát a podgoricás táblát kár volt megírni. nincs ott lófasz se. megnéztük a kézilabdacsarnokot, mellette egy új hidat, sétáltunk ott kicsit a parton. ja nem, volt egy régi óratorony a belvárosban.

viszont érdemes kimenni a skodrai tóhoz, stoppal ofkórsz virpazar felé, ott meg stoppolni egy csónakost aki kivisz a tóra.

egyébként a busz a legjobb. 1 euróért bárhova elvittek. talán a kotor hercegnovi volt 1,5.

Clarimonde 2010.09.06. 20:20:30

Boszniában meg Horvátországban már próbálkoztam, tényleg könnyen ment, csak a szokás szerint áthatolhatatlan füstgomolyag volt szokatlan picit

buszosok is lazák, mármint előfordul, hogy menetrend szerinti járat is megáll a stopposnak ( csak szerpentin ne legyen a közelben tényleg, boszniai buszokon nem kicsit volt halálfélelmem, no)

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.09.06. 20:34:25

16 éves koromban végigstoppoltam Európát. Azóta nem ijedek meg sehol kiállni az út szélére.
Sokat csavarogtam mindenhol, de még mindig szeretem a stoppolás hangulatát - bár már nem jut rá időm. :(

Emmet Ray 2010.09.06. 20:59:30

Ááá, rengeteget stoppoltam egyetemistaként! Nagyvárad-Kolozsvár-Székelyudvarhely és vissza, úgy kéthavonta megvolt (olyan 850 km), tényleg rengeteg féle embert ismertem meg. A legmenőbbek természetesen a kamionosok, ők mindig meghívtak valamire út közben. A jó öreg E60-as út, na majd egyszer megírom. :)

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.09.06. 22:01:32

@Emmet Ray:

Hehehe, Nagyvárad-Kolozsvár

Patru-zecsi mile lei

Nem ma volt...

koocos 2010.09.07. 09:17:05

@we: tök jó, hogy mondod, most épp egy belföldi túra van tervbe véve, merre megy a kocsi alapon

koocos 2010.09.07. 09:17:45

@Hurrá Torpedó: ez mikor volt? mi alkudás nélkül elég kemény buszárakkal találkoztunk!

koocos 2010.09.07. 09:19:03

Örülök, hogy ennyi a stop-őrült, ha ez 2010-ben működik, mégis van remény talán hogy az emberek bírnak bízni egymásban. Nekem az új őrületem a telekocsi, csak jó tapasztalataim vannak, gyakorlatilag nem tömegközlekedek (városban bicikli)

cutsair 2010.09.07. 16:37:53

Alapszavak kozul egyebkent a Super volt a leggyakoribb! (huvelykujjunk "lajk" jelkent valo lelkes mutogatasaval egyutt), mert neha meg a bjutifult se ertik, viszont hat montenegroban evriszing is SUPER! :)

cutsair 2010.09.07. 16:40:31

@Hurrá Torpedó: podgoricabol semmit se lattunk, de arra vitt az ut a hegyekbe, ezert irtuk a tablat es segitett is, mert a bacsi (miutan mar azzal fenyegetett, hogy felesegul vesz) pont ott tett le minket, ahol meg a varoshatar elott folytatodott az ut Niksic iranyaba. a vegcel kiirasa sokszor megremiti oket s esetleg emiatt nem vesznek fel.

koocos 2010.09.07. 16:41:30

@cutsair: ááá hogy hagyhattam ki!

Telepi János · http://www.panel.blog.hu 2010.09.07. 16:57:09

Tényleg érdemes megtanulni néhány alapkifejezést, de érdemes figyelni a helyi dialektusokra is. Én vajdasági magyaroktól tanultam utazás előtt, hogy meg tudjam kérdezni, "melyik vonat megy Zágrábba", csak azt nem tudtam, hogy a vonat szerbül "voz", horvátul meg "vlak". Egy magyarul beszélő horvát vasutas szólt, hogy ne nagyon vózozzak, mert kiszámíthatatlan, hogy a szerb szóra ki mit reagál. Nem hangzik túl jól, de én többek között ezért a heves kiszámíthatatlanságért kedvelem azt a környéket :)

Ja, és a blog ment a reader-be :)

ganjagym 2010.09.13. 23:03:13

Ezek szerint Szekelyfold kinotte a Balkan definiciot. Magyar etnicitasu ( hargitai vagy kovasznai rendszamu, ill (amibol a legtobb volt) nagy "H" betus, opcionalisan rantotthusos matricaval, na az baszott felvenni, fel nap utan egy fuller roman ember vett fel minket, nagy bajusszal, brasssoi rendszamma, regi Dacia autoval. En mondjuk elegge nem vagyok egy matyohimzes, de a csaj az fekete (erts neger) volt, szoval artalmatlan Ny-Eu. turistaknak neztunk ki, man ezer sem ertem. Ettol fuggetlenul jo volt. Jovore meg megyunk a 'Guca'-ra. Meg talan meg Montenegroba es utana. A lenyeg alenyed, a magyar az ritka kocsog egymassal kulfoldon. Romanokkal nekem sokal jobb tapasztalataim voltak. De a magyarorszagi magyar (tisztelet a kivetelnek) az kocsog nagyobbreszt. Sajnos.

ganjagym 2010.09.13. 23:04:55

@ganjagym: Man nem mind, mielott valaki ferreretene. En is magyarba szulettem. De a tapasztalat, nu, az helyt ad az eloteletnek, s onnan man doglott ugy

ganjagym 2010.09.13. 23:12:26

@Telepi János: ezt jo tunni, en a cseh/szlovak alapra bazirozva siman kerdeztem volna nagy buszken a nyelvtudasomra , hogy a vlak hagyas vagyrol indul. Eztan nem teszem. A szlav nyelvek teli vannank amugy ehhez hasonlo 'false friend'-ekkel. Romanul legal;abb merek beszelni, mer ha spanyolba hajlik az en mondandom, azt is erink, s legalabb jo beszedtemank lesz a kovetkezo par orara (ki mint trogerolt spanyolba)
süti beállítások módosítása